Toppbild 50 ar

Fysträning

Fysträning för basketspelare


UPPVÄRMNING

Uppvärmning för barn som ännu inte nått in i puberteten tar längre tid än för vuxna och kännetecknas av långsamt stigande intensitetsnivå. Eftersom uppvärmningen blir en stor del av träningspasset gäller det att utnyttja den här tiden på ett effektivt sätt genom att övningarna utvecklar de fysiska kvaliteter och förmågor som är lämpliga för barn före pubertal ålder, alltså mycket koordination, snabbhet, reaktion, styrka och rörelseteknik. Genom att tänka att vi ska skola
atleter behöver träningen vara varierad, allsidig och anpassad till motorisk utveckling. Och rolig!

När barnen kommer in i puberteten får de en bättre förmåga att klara mer långvariga perioder av fysisk aktivitet och då anpassas uppvärmningen till det. Var alltid noga med uppvärmningen. Det tar tid för kroppen att kicka igång både fysiskt och mentalt. Låt det gå lite i etapper med pulshöjningen de första 10 minuterna. I senare delen av puberteten är uppvärmningen mer lik en vuxens och kan börja jogga/springa ganska omgående men lägg minst 10 min på uppvärmning för att "checka in" här och nu på träningen.

TRÄNA FÖR LIVET

Prepubertal - Allsidigt, lekfullt, anpassat // väldigt korta perioder av fysisk aktivitet med korta viloperioder emellan // träna mycket reaktion // stora, grova blodkärl liten hjärtmuskel. Inget motstånd, ingen blodtrycksökning. Svårt att träna upp hjärtmuskeln. Låga nivåer av cirkulerande androgener bla testo viktiga för muskeluppbyggnad. Uppvärmning tar tid.

Pubertal – hjärtat växer i tillväxtspurten 13-14 år mer än blodkärlen // Perfekt situation för att
"styrketräna" hjärtmuskeln. Ca 12 års ålder börjar motstånd hjärtat pumpar blod i trånga kärl. ca 16 års ålder perifera motståndet minskar. Höga halter av androgener. Förändringarna fysiologiskt i samklang med psykologisk mognad gör att ungdomar har bättre tolerans för långvarigt fys arb. // träna mycket koordination, rörelse, snabbhet, styrka i den växande kroppen.

Postpubertal – Om mani puberteten lyckas få stort och starkt hjärta så innebär det fördelar på väldigt lång sikt. Hjärtmuskelns storlek påverkar även storleken på hjärtsäcken. Hjärtsäcken begränsar hjärtmuskelns träningsbarhet av VO2max. Har man lyckats skaffa sig en rymlig hjärtsäck i puberteten så kommer man under resten av sitt liv ha hög träningsbarhet på den aeroba sidan

Text: Annika Klingström, PT.


ÖVNINGAR

Md avm norrort logo
Md tb 50  r  kopia
Md sponsorhuset logga alone 200x72
Stöd Täby Basket när du handlar på nätet - klicka här för mer info!

åra sponsorer




Nyheter via RSS
Levererat av MyClub