En träningsmall för U9-U10 kan exempelvis se ut på följande sätt:
Tid | Innehåll | Fokus |
Mål i anfall: hitta fri yta, gå bort från försvar, spela 1-1. Mål i försvar: hitta position mellan spelare och korg. | ||
5´ | Introduktion | Rutin för samling. Presentation av nya spelare, träningens innehåll och mål, regler och förväntningar |
15´ | Uppvärmning | a) Sten - sax - påse, utan och med boll b) 2&2 dribbling och kast med tennisboll. |
10´ | Station 1 | Dribbling till 1 mot 1: zick-zack mellan koner: blicken upp: byt hand crossover och bakom rygg: läs försvarets val: spela 1-1 . |
10´ | Station 2 | Intro give & go med coach: passning i fart: fånga boll i fart: a) lay up med höger hand och vänster hand b) jump stop och skjut. |
10´ | Station 3 | Spel 1-1 från passning: pass till coach: rörelse: passningsmottagning: spel 1-1. |
10´ | Station 4 | Spel 2-2 / 3-3 / 4-4. |
10´ | Nedvarvning | Lek: "skatten" |
5´ | Avslutning | Utvärdera träningens innehåll och mål, regler och förväntningar |
En träningsmall för U11-U12 kan exempelvis se ut på följande sätt:
Tid | Innehåll | Fokus |
Mål i försvar: stoppa anfallaren från att få bollen Mål i anfall: göra sig fri och attackera korgen | ||
5´ | Introduktion | Presentation av nya spelare, träningens innehåll och mål, regler och förväntningar |
15´ | Uppvärmning | Basketsmart 2 & 2 |
10´ | Övning 1 | 2&2 + 1 boll + 1 korg: 1 passare och 1 anfallare: försteg: 1-hands pass: fotisättningar: attack på korg: lay-up: power & reverse |
10´ | Övning 2 | 3&3 + 1 boll + 1 korg: 1 passare, 1 anfallare, 1 försvarare: Spel 1-1 från försteg och pass. Beslut: försteg - attack eller försteg - back door? |
10´ | Övning 3 | 4&4 + 1 boll + 1 korg: 2 anfallare + 2 försvarare: Spel 2-2 på 1 korg. Begränsning: 0-1-2 dribblingar per anfallsspelare. |
10´ | Övning 4 | Spel 4-4 + 1 boll + 2 korgar: Om försvar nuddar/slår bort/tar boll = 1 poäng. |
10´ | Nedvarvning | Sätta 2 skott i rad + stretching baksida lår, framsida lår, vader. |
5´ | Avslutning | Utvärdera träningens innehåll och mål, regler och förväntningar |