Top banner 2017 02 19 1170

Att planera en träning

Att planera en träning

En träningsmall för U9-U10 kan exempelvis se ut på följande sätt:

Tid Innehåll Fokus
Mål i anfall: hitta fri yta, gå bort från försvar, spela 1-1. Mål i försvar: hitta position mellan spelare och korg.
IntroduktionPresentation av nya spelare, träningens innehåll och mål, regler och förväntningar
15´Uppvärmninga) Sten - sax - påse, utan och med boll b) 2&2 dribbling och kast med tennisboll.
10´Station 1Dribbling till 1 mot 1: zick-zack mellan koner: blicken upp: byt hand crossover och bakom rygg: läs försvarets val: spela 1-1 .
10´Station 2 Intro give & go med coach: passning i fart: fånga boll i fart: a) lay up med höger hand och vänster hand b) jump stop och skjut.
10´Station 3Spel 1-1 från passning: pass till coach: rörelse: passningsmottagning: spel 1-1.
10´Station 4Spel 2-2 / 3-3 / 4-4.
10´NedvarvningLek: "skatten"
AvslutningUtvärdera träningens innehåll och mål, regler och förväntningar

En träningsmall för U11-U12 kan exempelvis se ut på följande sätt:

Tid Innehåll Fokus

Mål i försvar: stoppa anfallaren från att få bollen Mål i anfall: göra sig fri och attackera korgen
IntroduktionPresentation av nya spelare, träningens innehåll och mål, regler och förväntningar
15´UppvärmningBasketsmart 2 & 2
10´Övning 12&2 + 1 boll + 1 korg: 1 passare och 1 anfallare: försteg: 1-hands pass: fotisättningar: attack på korg: lay-up: power & reverse
10´Övning 2 3&3 + 1 boll + 1 korg: 1 passare, 1 anfallare, 1 försvarare: Spel 1-1 från försteg och pass. Beslut: försteg - attack eller försteg - back door?
10´Övning 34&4 + 1 boll + 1 korg: 2 anfallare + 2 försvarare: Spel 2-2 på 1 korg. Begränsning: 0-1-2 dribblingar per anfallsspelare.
10´Övning 4Spel 4-4 + 1 boll + 2 korgar: Om försvar nuddar/slår bort/tar boll = 1 poäng.
10´NedvarvningSätta 2 straffkast + stretching baksida lår, framsida lår, vader.
AvslutningUtvärdera träningens innehåll och mål, regler och förväntningar

Träningstips

Träningen ska vara kul, stimulerande och utvecklande för både spelare och coacher. Nedan följer ett antal praktiska tips som kan vara användbara i träningsplaneringen för dessa ändamål:

Aktiv: spelaren deltar för att förbättra sina tekniska färdigheter och förståelse av spelet.

  • Korta instruktioner (max 30 sek), kom igång med övningen.
  • Alla har en boll
  • Alla i rörelse så mycket som möjligt
  • Utnyttja hela hallen och alla korgar
  • Undvik köbildning
  • Engagera spelarna genom att ställa frågor

Progressiv: träningen/övningen konstrueras baserat på tidigare erfarenheter

  • Ändra struktur på övningarna - annan vinkel, från annan position, lägg till ett led etc
  • Lägg till stimuli - färdigheter, på tid, antal repetitioner, material, försvarare etc
  • Sätt upp mål att försöka uppnå- "hur många gånger klarar vi av att träffa hörnet på plankan?"

Signifikativ: kunna användas i spelet, anfall och försvar parallellt.

  • Lek/träna på det som är relevant för att tillgodogöra sig färdigheter och förståelse
  • Så fort en färdighet anses kunna tillämpas, lägg på försvar/anfall
  • En färdighet kan övergå till en annan, ex passningar till 1-1 försvar

Transcendental: alla rörelser, med eller utan boll, ska vara match-lika.

  • Se ut som en basketspelare - modellera position och ställning, hur bollen ska hållas etc
  • Använd tempoväxlingar - lägg till växel 1-2-3 i övningar/lekar
  • Varva halvplansövningar med helplansövningar
  • Demonstrera genom exempel eller förebilder ex äldre spelare

Kreativ: inkludera beslutstagande.

  • Följa John - övning: "Jag gör så här och min kompis också"
  • Aktion - reaktion övning "Om kompisen skjuter ska jag gå på lay-up"
  • Ta beslut- övning "Om försvaret går åt vänster går jag åt höger"
  • Läsa spelet-övning "När passningen går dit, försvarar jag så här"

Intensiv: maximal intensitet/fokus på alla positioner/roller (ej nödvändigtvis maximal hastighet).

  • Skapa målbilder att fokusera på - "landa ljudlöst", "ligg på som ett plåster" etc
  • Höj intensiteten genom att skapa förväntningar på det som ska genomföras och klaras av - "I den här passnings-tävlingen så är målet att bollen aldrig nuddar golvet. Ni ska försöka samla så många poäng som möjligt i laget på 2 minuter. Om bollen nuddar golvet springer ni till linjen där borta, börjar om och fortsätter samla poäng".
  • Prata ofta om hur en färdighet ska se ut och kännas - "tryck i passen så linjen blir rak, det ska kännas i armarna"

Konstruktiv: bestämd i korrigeringar och högljudd i berömmet

  • Ge spelarna utrymme att öva och ge sedan feedback när det är relevant, helst individuellt utan att stoppa träningen
  • Uppmärksamma och förstärk ofta goda beteenden, bra genomföranden och kloka beslut
  • Använd gärna spelare som positiva förebilder inför varandra
Md avm norrort logo
Md tb 50  r  kopia
Md sponsorhuset logga alone 200x72
Stöd Täby Basket när du handlar på nätet - klicka här för mer info!

Våra sponsorer




Nyheter via RSS
Levererat av MyClub